Palaute
kursseistani pelottaa minua. Mutta se myös innostaa minua. Varmasti jokaista
opettajaa jännittää minkälaista palautetta opiskelijat antavat. Omalla
kohdallani pelkään, etteivät opiskelijat ole ymmärtäneet kurssin
oppimistavoitteita tai että kurssin sisältö ei ole tarpeeksi syvällistä, tai
että kurssi on liian vaikea. Palaute kuitenkin auttaa minua kehittämään
kursseja, sekä itseäni opettajana. Palautteet ovat työkalu kehittämiseen, eikä
niitä pitäisi pelätä. Akateeminen työelämä, eritoten papereiden review-prosessi
voi mennä tunteisiin, mutta ajan myötä palautetta oppii käsittelemään siinä
hengessä, miten se on tarkoitettukin – kehittämiseen.
Pääosin
kerään kurssipalautetta yliopiston virallista palautekanavaa käyttäen.
Palaute@oulu.fi on ihan näppärä työkalu ja antaa jonkinlaista osviittaa mitä
opiskelijat ovat mieltä kurssista, mutta siinä on ongelmana palautteen vähäinen
määrä. Lisäksi palautetta antavat edustavat monesti tyytyväisyystason
ääripäitä. Keskustelimme myös siitä, että olisi ehkä hyödyllistä resursoida
kurssin viimeisestä luennosta aikaa palautteen kirjoittamiselle tai
kuuntelemiselle. Tällä tavalla palautetta saataisiin ehkä enemmän kuin
palautejärjestelmän kautta. Siinäkin tosin nähtiin ongelmia, sillä palautteen
annon tulisi olla nimetöntä. Lisäksi luin palautteesta, että jotkut opiskelijat
kokivat palautteen annon luennon lopuksi heidän aikansa tuhlaamisena.
Olen
ollut kurssitoteutuksissa mukana vuodesta 2015 saakka niin kurssiassistenttina,
opettajana, kuin harjoitusryhmävetäjänäkin. Työelämäkytkökset ovat alusta asti
olleet mielestäni tärkeitä sisällyttää jollain tavalla kurssiin. Opiskelijat
ovat motivoituneempia kun kuulevat työelämän edustajalta opiskelemastaan
aiheesta ja siitä miten sitä sovelletaan "in real life". Erityisesti
kurssityöt jotka jollain tavalla liittyvät oikeisiin yrityksiin tukevat
oppimista. Sellaisten järjestäminen on aikaresurssien puitteissa haastavaa ja
vaatii perusteellista keskustelua kyseisen yrityksen kanssa, mutta ne koetaan
hyvin tärkeiksi oppimisen kannalta.
Aina
yritykseen sidotut kurssityöt eivät toimi. Minä en löytänyt palautetta
kyseisestä kurssitoteutuksesta, mutta erään kurssin aikana opiskelijoiden oli
tarkoitus tehdä ryhmissä eräälle P/K -yritykselle markkinointisuunnitelma ja
yrityksen edustaja sitoutui antamaan palautetta ja seuraamaan opiskelijoiden
esityksiä. Tätä edustajaa ei intro-luennon jälkeen näkynyt kertaakaan.
Opiskelijat ja opettajat olivat pettyneitä. Joskus tällaiset tapaukset sattuvat
pakottavista asioista, kuten yritysedustajan äkillisistä työtehtävien
muutoksista, mikä on täysin ymmärrettävää, ja joskus, kuten tässä esimerkissä,
edustaja vain lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin. Tarinan opetus: täytyy olla
varasuunnitelma. Tai varasuunnitelman hahmotelma.
The Good:
"Kurssin työt oli tosi mukavia,
opettavaisia ja ihanan erilaisia. Erityisesti ryhmätyö oikealle firmalle,
oikeaan ongelmaan oli tosi kiva ja pieni kilpailuasetelma toi sopivasti
maustetta. Kiva, että voittajat saivat hienon
palkinnonkin."
"Many
real life examples are given which is helpful for us to understand the
theories. There are also good guest lectures and events that gave us insights
on how branding work in real business."
"- The
Brandathon case was practical and useful. I also liked that it was carried out
in only a week. - The course was implemented well online - A suitable amount of
literature"
"Vierailijaluennot antoivat
lisäarvoa ja aiheet olivat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Auttoivat myös
lopputehtävässä."
"Vierailijaluennot olivat pääsääntöisesti
mielenkiintoisia ja viikkokeskustelujen seuraaminen oli hauskaa."
”Vierailijaluennoitsijat ja case-
harjoitukset olivat hyvä lisäys kurssiin. Aktiivinen keskustelu lisäsi
miellekkyyttä tunneille"
”Kurssin ryhmätyö oli mielenkiintoinen
ja semmoinen että siinä oikeasti mentiin oppiminen edellä, eikä vain vaadittu
kymmenien sivujen mittaista isoa loppuraporttia"
” Annetut ohjeet olivat erittäin
selkeitä ja hyödyllisiä. Koin, että tämä
kurssi antoi selkeitä ja erittäin kaivattuja vinkkejä ja ohjeita gradun
aloittamiseen josta suuri kiitos. Luentomateriaalit sekä niiden ohella annetut
lisämateriaalit olivat ja ovat erittäin hyviä ja tarpeellisia”
The Bad:
"Työkalujen läpikäynti jäi vähän
tylsäksi, enkä jaksanut niihin itse perehtyä."
"Ei niin pitkiä opettajien
monologeja."
"Selkeämpi info eri töiden
pisteytyksestä"
"Palaute luennon olisi voinut
laittaa pelkästään dioina optimaan. Myös ryhmätyön arvostelu jäi hieman
mietityttämään, kun arvosteluasteikko vedettiin heti optimasta pois"
"markkinointi on itselleni melko
haastava aine, sillä minun on hankalaa pukea sanoiksi jotain niin
’abstraktia’."
"Arvosanan muodostuminen hieman
epäselvää kurssin aikana"
"Kurssin sisältöä tulisi
mielestäni muuttaa huimasti ja opetustapa tulisi olla paljon inspiroivampi ja
innostavampi. Odotin kurssia innolla mutta harmikseni jouduinkin
pettymään."
The Ugly:
" Kurssi oli kaiken kaikkiaan
surkea."
"Kerrankin yhdellä
vierailijaluennolla vierailija oli saanut asiansa kerrottua, niin luennoitsija
laittoi kahoot! testin pystyyn, ettei vaan pääsisi yhtään aikaisemmin."
Kommentit
Lähetä kommentti