Siirry pääsisältöön

Palautteita opetuksestani



Palaute kursseistani pelottaa minua. Mutta se myös innostaa minua. Varmasti jokaista opettajaa jännittää minkälaista palautetta opiskelijat antavat. Omalla kohdallani pelkään, etteivät opiskelijat ole ymmärtäneet kurssin oppimistavoitteita tai että kurssin sisältö ei ole tarpeeksi syvällistä, tai että kurssi on liian vaikea. Palaute kuitenkin auttaa minua kehittämään kursseja, sekä itseäni opettajana. Palautteet ovat työkalu kehittämiseen, eikä niitä pitäisi pelätä. Akateeminen työelämä, eritoten papereiden review-prosessi voi mennä tunteisiin, mutta ajan myötä palautetta oppii käsittelemään siinä hengessä, miten se on tarkoitettukin – kehittämiseen.

Pääosin kerään kurssipalautetta yliopiston virallista palautekanavaa käyttäen. Palaute@oulu.fi on ihan näppärä työkalu ja antaa jonkinlaista osviittaa mitä opiskelijat ovat mieltä kurssista, mutta siinä on ongelmana palautteen vähäinen määrä. Lisäksi palautetta antavat edustavat monesti tyytyväisyystason ääripäitä. Keskustelimme myös siitä, että olisi ehkä hyödyllistä resursoida kurssin viimeisestä luennosta aikaa palautteen kirjoittamiselle tai kuuntelemiselle. Tällä tavalla palautetta saataisiin ehkä enemmän kuin palautejärjestelmän kautta. Siinäkin tosin nähtiin ongelmia, sillä palautteen annon tulisi olla nimetöntä. Lisäksi luin palautteesta, että jotkut opiskelijat kokivat palautteen annon luennon lopuksi heidän aikansa tuhlaamisena.

Olen ollut kurssitoteutuksissa mukana vuodesta 2015 saakka niin kurssiassistenttina, opettajana, kuin harjoitusryhmävetäjänäkin. Työelämäkytkökset ovat alusta asti olleet mielestäni tärkeitä sisällyttää jollain tavalla kurssiin. Opiskelijat ovat motivoituneempia kun kuulevat työelämän edustajalta opiskelemastaan aiheesta ja siitä miten sitä sovelletaan "in real life". Erityisesti kurssityöt jotka jollain tavalla liittyvät oikeisiin yrityksiin tukevat oppimista. Sellaisten järjestäminen on aikaresurssien puitteissa haastavaa ja vaatii perusteellista keskustelua kyseisen yrityksen kanssa, mutta ne koetaan hyvin tärkeiksi oppimisen kannalta.

Aina yritykseen sidotut kurssityöt eivät toimi. Minä en löytänyt palautetta kyseisestä kurssitoteutuksesta, mutta erään kurssin aikana opiskelijoiden oli tarkoitus tehdä ryhmissä eräälle P/K -yritykselle markkinointisuunnitelma ja yrityksen edustaja sitoutui antamaan palautetta ja seuraamaan opiskelijoiden esityksiä. Tätä edustajaa ei intro-luennon jälkeen näkynyt kertaakaan. Opiskelijat ja opettajat olivat pettyneitä. Joskus tällaiset tapaukset sattuvat pakottavista asioista, kuten yritysedustajan äkillisistä työtehtävien muutoksista, mikä on täysin ymmärrettävää, ja joskus, kuten tässä esimerkissä, edustaja vain lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin. Tarinan opetus: täytyy olla varasuunnitelma. Tai varasuunnitelman hahmotelma.


The Good:

"Kurssin työt oli tosi mukavia, opettavaisia ja ihanan erilaisia. Erityisesti ryhmätyö oikealle firmalle, oikeaan ongelmaan oli tosi kiva ja pieni kilpailuasetelma toi sopivasti maustetta. Kiva, että voittajat saivat hienon palkinnonkin."

"Many real life examples are given which is helpful for us to understand the theories. There are also good guest lectures and events that gave us insights on how branding work in real business."

"- The Brandathon case was practical and useful. I also liked that it was carried out in only a week. - The course was implemented well online - A suitable amount of literature"

"Vierailijaluennot antoivat lisäarvoa ja aiheet olivat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Auttoivat myös lopputehtävässä."

"Vierailijaluennot olivat pääsääntöisesti mielenkiintoisia ja viikkokeskustelujen seuraaminen oli hauskaa."

”Vierailijaluennoitsijat ja case- harjoitukset olivat hyvä lisäys kurssiin. Aktiivinen keskustelu lisäsi miellekkyyttä tunneille"

”Kurssin ryhmätyö oli mielenkiintoinen ja semmoinen että siinä oikeasti mentiin oppiminen edellä, eikä vain vaadittu kymmenien sivujen mittaista isoa loppuraporttia"

Annetut ohjeet olivat erittäin selkeitä ja hyödyllisiä.  Koin, että tämä kurssi antoi selkeitä ja erittäin kaivattuja vinkkejä ja ohjeita gradun aloittamiseen josta suuri kiitos. Luentomateriaalit sekä niiden ohella annetut lisämateriaalit olivat ja ovat erittäin hyviä ja tarpeellisia”

The Bad:

"Työkalujen läpikäynti jäi vähän tylsäksi, enkä jaksanut niihin itse perehtyä."

"Ei niin pitkiä opettajien monologeja."

"Selkeämpi info eri töiden pisteytyksestä"

"Palaute luennon olisi voinut laittaa pelkästään dioina optimaan. Myös ryhmätyön arvostelu jäi hieman mietityttämään, kun arvosteluasteikko vedettiin heti optimasta pois"

"markkinointi on itselleni melko haastava aine, sillä minun on hankalaa pukea sanoiksi jotain niin ’abstraktia’."

"Arvosanan muodostuminen hieman epäselvää kurssin aikana"

"Kurssin sisältöä tulisi mielestäni muuttaa huimasti ja opetustapa tulisi olla paljon inspiroivampi ja innostavampi. Odotin kurssia innolla mutta harmikseni jouduinkin pettymään."

The Ugly:

" Kurssi oli kaiken kaikkiaan surkea."

"Kerrankin yhdellä vierailijaluennolla vierailija oli saanut asiansa kerrottua, niin luennoitsija laittoi kahoot! testin pystyyn, ettei vaan pääsisi yhtään aikaisemmin."


Kommentit