Oppiminen
ja oppimateriaalin ”läpikäyminen” eivät kuulu yhteen. Toki kurssisisältöä
täytyy opiskella, mutta niin sanottu ’perinteinen’ kalvosulkeisluento ei ole
opettajan eikä oppijan etu. Korona-ajan opetukselliset haasteet ovat antaneet ennenkokemattoman
tilaisuuden muokata vallitsevia pedagogisia käytänteitä yliopisto-opetuksessa. YPE-opintojen
vertaisryhmäkeskustelut viittasivat siihen, että ajallisten resurssien puute
ajaa läpikäymisen metodiikkaan, mikä varmasti osaltaan pitää paikkansa. Toinen
syy lienee vallitsevassa käytännössä – siinä, mihin opettajat ovat itse
oppineet. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että oikeanlainen pedagoginen viitekehys
voi lopulta tuottaa paremman oppimistuloksen ja säästää ajallisia resursseja.
Teoreettinen
tieto oppimisteorioista auttaa jäsentämään omaa käsitystä opettajuudesta, ja erottamaan
ja tunnistamaan omia subjektiivisia käsityksiä ja uskomuksia, ja strukturoimaan
tätä käsitystä. Pedagogiikan opiskelun avulla voi oppia ohjaamaan omaa tapaa
viestiä ja välittää tietoa. Oman oppimisnäkemykseni taustalla on humanistinen
ihmisnäkemys: opiskelijat ovat itsenäiseen ajatteluun kykeneviä aikuisia,
joilla on päävastuu omasta oppimisestaan, ja joita toisinaan pitää auttaa
haastamalla heitä ajattelemaan itse. Pyrin tietoisesti välttämään sitä
ajattelumallia, että opiskelijat olisivat vain passiivisia tiedon
vastaanottajia ja opettaja olisi autoritäärinen tiedon messias, kuten
behaviorististen oppimisteorioiden alkuhistorian mallit esittivät.
Opetuksellinen otteeni on enemmänkin linjassa transformatiivisen oppimisen
teorian kanssa – siinä mielessä, että uskon oppimisen olevan asioiden
pohtimista, reflektointia, ja kriittistä kyseenalaistamista; sekä kognitiiviseen
psykologiaan perustuvien oppimisen teorioiden kanssa, koska muistin
rekonstruktiivinen luonne ja assosiatiivisuus ovat mielestäni tärkeitä asioita
muistaa opettamisessa.
Oppimaan
oppimisen taidot ja metakognitio – kyky reflektoida mitkä asiat omaan
oppimiseen vaikuttavat – ovat keskeisiä onnistuneessa oppimisessa. Oma
kokemukseni ja YPE-opintojen vertaisopiskelijoilta kuulemani kokemukset vahvistavat
näkemystäni siitä, että ilmapiirin rakentaminen ja reflektointi ovat tärkeitä
elementtejä oppimisessa. Ryhmädynamiikkaa voi parantaa pienillä aktivointitehtävillä,
niinkin yksinkertaisilla kuin pyytämällä opiskelijoita esittelemään itsensä. Se
lähentää opiskelijoita ja vahvistaa ryhmien koheesiota. Luennon tai harjoituksen
lopuksi on hyvä kysyä oppijoilta mitkä asiat heillä on jäänyt päällimmäiseksi
mieleen, mikä on hyvä tapa saada kattava kuva luennon teemoista, koska
opiskelijoille jää eri asiat mieleen. Näistä asioista on sitten hyvä jatkaa
keskustelua heidän kanssaan.
Kommentit
Lähetä kommentti