Massaluentojen
aktivointi (tai opiskelijoiden aktivointi ylipäätään) on varmasti kaikkien
opettajien mielessä nyt etäopetuksen takia. Pienienkin kurssien vetäminen
vuorovaikutuksellisesti on haastavaa tietokoneruudun takaa. Aktivointiin on
olemassa erilaisia digitaalisia työkaluja, mutta ne voisivat olla enemmän
integroituja opetuksellisesti. Tärkeämpää on herätellä opiskelijat miettimään
oikeita kysymyksiä. Kollegan kanssa kokeilimme kevään 2021 tohtoriopintokurssilla
reflektointia merkittävänä osana kurssin rakennetta. Jokainen luento alkoi
edellisen päivän reflektoinnilla: Mikä oli luennon tärkein anti? Mikä oli
mielenkiintoista? Mikä jäi mietityttämään? Opiskelijat jaettiin
breakout-roomeihin jota moderoi opettaja. Opiskelijat kirjoittivat mietteensä
digitaaliselle whiteboardille, ja tärkeimmät asiat keskusteltiin hyvin
avoimessa ilmapiirissä. Tämä metodi koettiin onnistuneeksi sekä opettajien että
opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijat kehuivat eritoten kurssin keskustelevaa
ja avointa ilmapiiriä, ja sitä miten se edesauttoi oppimista.
Jatkossa
aion panostaa vahvasti keskustelevan ilmapiirin luomiseen luennoilla, oli se
etäluento tai face-to-face.
Kommentit
Lähetä kommentti