”Pyrkimys
’ideaaliin’ tarkoittaa jatkuvaa itsensä kehittämistä niin opettajana kuin
oppijana”
Yliopistopedagogiikan opintojeni tavoitteena on ymmärtää itseäni paremmin – ja kehittää itseäni – opettajana. Kuten muissakin työelämän osa-alueissa, opettamisessakin erilaisten työtapojen ja teorioiden oppiminen ja onnistunut toteuttaminen on merkittävä tekijä menestykseen. Me – opettajina – olemme ottaneet ensi askeleemme kehittyäksemme sellaisiksi tiedon välittäjiksi, jotka antavat oppijoille eväät jatkuvaan kasvuun. ’Ideaalin opettajan’ käsite on kontekstisidonnainen, sillä oikea oppimisen lähestymistapa riippuu monesta asiasta. Sana ”ideaali” on merkityksellisesti sellainen asia, johon pyritään, ei sellainen, joka saavutetaan. Näin ollen, pyrkimys ’ideaaliin’ tarkoittaa jatkuvaa itsensä kehittämistä niin opettajana kuin oppijana.
Näin ollen minä pyrin kyseenalaistamaan aiempia kurssitoteutuksiani. On liian helppoa tyytyä vanhaan totuttuun – tai perittyyn – tapaan toteuttaa kurssi. Kurssien suunnittelun pitäisi lähtökohtaisesti pyrkiä parantamaan oppimiskokemusta. Siihen minä haluan keskittyä omassa opetuksessani: että opiskelijat oppivat parhaalla mahdollisella tavalla.
”Haluan ymmärtää
mitä linjakas opetus on, ja miten ja missä määrin sitä voidaan realistisesti
soveltaa aikaresurssien riivaamassa opetustyössä”
Tavoitteenani
on siis tiedostaa paremmin konstruktivismia opiskelijoiden metakognition
puolesta, eli siitä että opiskelijat ovat paremmin tietoisia omista
ajattelumalleistaan, mutta huolehtien siitä, ettei opiskelijat koe oppimisen
vastuuta liian musertavana. Yliopisto-opiskelijoilta voi odottaa vastuunottoa
omasta oppimisestaan. Opettajan vastuulla on varmistaa, että nuo
vastuuodotukset ovat tasapainossa.
Pyrin
myös ymmärtämään paremmin sosiokonstruktivistisia oppimisen teorioita, sillä en
kovin tietoisesti ole ottanut huomioon kulttuurisidonnaisuuksia ja
yhteisöllisyyden merkitystä oppimisessa. Vaikka olenkin aiemmin opetuksessani
käyttänyt ryhmätöitä (esimerkki pragmatismista), en osaa vielä ajatella kovin
jäsennellysti, miten tätä sosiaalista kognitiota voisi paremmin ohjata
oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
”Tavoitteenani
on tiedostaa paremmin konstruktivismia opiskelijoiden metakognition osalta”
Kommentit
Lähetä kommentti