Siirry pääsisältöön

Miten kehitän ja ylläpidän osaamistani?



”Jos haluamme kehittyä opettajina, meidän täytyy opetella opettamisen (pedagoginen) kieli”

Pidän itseäni innovatiivisena ihmisenä. Erityisesti koen, että kun näen ongelman, minä pyrin ratkaisemaan sen. Pohdin useasti, onko vallitseva tapa se ainoa oikea. Olen pyrkinyt tuomaan uusia käytänteitä kursseille ja joskus myös todennut uuden kokeilun epäonnistuneen. Thomas Edison kokeili satoja kertoja ennen kuin onnistui hehkulampun keksimisessä. Hän ei luovuttanut, vaan sanoi ’en epäonnistunut, keksin vain tuhat tapaa, miten hehkulamppu ei toimi’. Eli ns. epäonnistuminenkin voi olla oppimiskokemus - näin tulee opittua yksi tapa mikä ei toimi.

Tutkimusosaamistani kehitän opiskelemalla uusia ja tuttujakin tutkimusmetodeja, ja kirjoittamalla välillä yhteisjulkaisuja aiheista, joissa en koe vielä olevani asiantuntija, mutta joissa oma asiantuntijuuteni voi tuoda jotain lisää. Tämä on erinomainen tapa kehittää omaa tutkimusosaamista.

Johtamisosaamisella pedagogisessa kontekstissa tarkoitetaan kykyä ja taitoja, joilla hallitaan opetuskokonaisuutta: ajankäyttöä, sisältöä, opetuksen tavoitteiden saavuttamista, oman ammattitaidon kehittymistä jne. Näitä asioita koen hallitsevani riittävällä tasolla, mutta tunnistan kyllä omat puutteeni niissä myös. Erityisesti ajankäytöllisesti koen edelleen olevani niin sanotusti ”aikatauluoptimisti” – luulen että saan tehtyä moniakin asioita ”huomenna” tai ”ensi viikolla”, mutta ne muuttuvat nopeasti ”viime viikoksi”. Tunnistan että oman itsensä johtamisessa minulla on kehitettävää, mutta YPE-opinnot ovat antaneet minulle viitekehyksen, jolla voin paremmin hallita opetuskokonaisuutta.

Vuorovaikutusosaamisessa koen olevani vahvoilla. Koen pystyväni olemaan oma itseni opetustilanteessa, ja osaan ottaa kontaktia ja aktivoida opiskelijoita. Suunnitelmallinen vuorovaikutusosaaminen on minulla kehityksen kohde, vaikka koenkin jo kehittyneeni siinä YPE-kurssin myötä.

Työelämäosaaminen ja työelämäyhteydet opetuksessani näkyy siinä, että käytän verkostojani kutsuakseni luennoille relevantteja työelämävierailijoita. Verkostoituminen opiskelujen aikana ja aiemman työelämäni aikana on ollut hyödyksi tässä. Kursseillani käy useasti työelämävierailijoita ja joillain kursseilla opiskelijat saavat oikeilta yrityksiltä kurssin teemoihin liittyviä ryhmätehtäviä. Tämäkin osa-alue on minulla kehityksen alla, sillä koen että se voisi olla paremmin strukturoitua – haluaisin että opiskelijat pystyisivät rakentamaan merkityksellisen yhteyden teorioiden ja käytännön työelämän välillä.

Verkostoitumista toteutan myös kansallisissa tutkimushankkeissa ja kansainvälisissä konferensseissa oman tutkimusalueeni sisällä. Pedagogisissa konferensseissa en ole käynyt, mutta markkinoinnin ja liiketoiminnan konferensseissakin on välillä pedagogisia teemoja.

Koen olevani hyvin voimakkaasti omaan kehitykseen panostava yksilö. Oli kyseessä sitten terveys, taidot, tai uteliaisuus, pidän itsensä kehittämistä yhtenä elämän antoisimmista asioista. Tämä peilautuu elämän kaikkiin osa-alueisiin, myös pedagogisiin opintoihin. 


Kommentit