Päästyäni
hakuprosessin virallisten vinkkeleiden läpi, ensimmäinen opettamiseen liittyvä
tehtäväni oli toimia kurssiassistenttina digitaalisen markkinoinnin kurssilla, osaltaan
sen takia, koska gradu-aiheeni koski kurssin sisältöä. Opettamisesta minulla ei
ollut vielä kokemusta. Kurssi oli kuuden opintopisteen laajuinen englanninkielinen
kurssi. Kurssin käytännön asioiden järjesteleminen, kuten luokkien varaus,
opiskelumateriaalien lataaminen oppimisympäristöihin, kurssikuvauksien
päivittäminen, ja opiskelijatöiden arvosteleminen antoivat minulle ensi
raapaisun opettamisen maailmaan. Seuraavana vuonna sain vastuulleni 45% tutkimusmetodikurssin
järjestämisestä. Tuo osuus sisälsi kurssiin liittyvän tutkimusraportin ohjeistuksen
suunnittelun, tutkimusmateriaalin tuottamisen, arvostelun ja palautteen, sekä
jatkuvan valmentamisen. Opin kantapään kautta miten paljon aikaa
kurssimateriaalin tuottaminen vie. Lisäksi ryhmätöihin liittyvät
ryhmädynamiikan ongelmat työllistivät. Kurssin aikana ilmenneet ongelmat pyrin
ratkaisemaan parhaalla näkemälläni tavalla. Aluksi pelkäsin, etten tiedä
oikeita vastauksia, mutta opin että opiskelijat eivät etsikään suoria vastauksia,
vaan enemmänkin valmentamista. Opin, että opiskelijat saivat kaikkein eniten
siitä, että heidät auttoi jonkin ymmärtämiseen liittyvän haasteen yli. Vuosien kuluessa
olen opettanut useampia kursseja, ja huomasin itseluottamukseni kehittyneen ja myönsin
itselleni pitäväni opettamisesta.
Vuonna
2015 tein päätöksen ollessani töissä yritysmaailmassa. Yrityksessä, jossa olin
töissä, oli juuri tullut ilmoitus seuraavista YT-neuvotteluista. Sen sijaan,
että puskisin hikeä toivoessani pestini jatkuvan seuraavien kuukausien ajan, hain
jatko-opintoihin Oulun yliopistoon. Olin tutustunut tutkimustyöhön jo aiemmin
kirjoittaessani pro-gradu tutkielmaani työsuhteessa Oulun yliopiston
kauppakorkeakoulussa, ja eräs kollegani kysyi halukkuuttani jatkaa yliopiston
riveissä. Olin silloin jo saanut työsopimuksen yritykseen, jota silloin pidin
unelmatyöpaikkana, ja halusin katsoa sen kortin. YT-neuvottelujen painaessa
päälle muistin akateemisen maailman ja aloitin polullani opettajaksi.
Tuosta ”hoksaamishetkestä” halusin hakea
yliopistopedagogiikan koulutukseen. Käytän sanaa ”halusin”, koska pedagogiikan
opinnot ovat pakollisia yliopiston henkilökunnalle, jotka opettavat tietyn määrän
työajastaan, ja haluan korostaa sitä, että minä haluan kehittyä opettajana,
haluan että opiskelijat oppivat aidosti, ja haluan kehittää osaltani
yliopisto-opetusta.
Kommentit
Lähetä kommentti