Opettajaidentiteettini
hakee omaa muotoaan. Toivon kasvavani oivalluttavaksi ja ohjaavaksi
opettajaksi. Sellaiseksi, joita itse ihailin opiskellessani. Sellainen opettaja
auttaa opiskelijoita ymmärtämään vaikeitakin asioita herättämällä oikeita kysymyksiä.
Opettajaidentiteettini on minulle mieltä ylentävä rooli. Siinä roolissa koen
itseni merkitykselliseksi, varsinkin jos ja kun tutkijaidentiteettini on
kokenut inflaation esimerkiksi review-prosessin aikana. Jännitettä näiden
roolien välillä minulla ei ole. Ne tukevat toisiaan ja pysyvät pystyssä
toisiinsa nojaten. Koen siis olevani opettajana kehittyvä ja ennen kaikkea kehityskelpoinen.
Pedagogiset opinnot antavat meille sanavarastoa ja ideoita siitä, miten
ajatella jäsennellymmin, ja miten analysoida omaa opetustamme ja oppimistamme. Sanotaan,
että kieli asettaa maailmallemme rajat. Näin on myös tässä tapauksessa. Jos
haluamme kehittyä opettajina, meidän täytyy opetella opettamisen (pedagoginen)
kieli.
Opettajana
olen vasta alkanut ymmärtää pedagogisten opintojen tarjoamaa viitekehystä, joka
auttaa ymmärtämään oppimista paremmin. Alan ymmärtää, miten oppimista voidaan
jäsennellä ja rakentaa. Aion tehdä parhaani, että omat opiskelijani lähtevät
yliopistosta muunkin, kuin faktojen kanssa. Pyrin opettamaan heille
tieteellistä tapaa ajatella ja analysoida asioita. Tahdon myös omalta osaltani
edistää opetusta omassa opetuksen yksikössäni. Siksi opiskelen pedagogiikkaa:
oppiakseni paremman, selkeämmän, ja tehokkaamman (opiskelijoiden oppimisen
suhteen) opetuksellisen viitekehyksen.
”Näen itseni
pikemminkin tiedon ja keskustelun moderaattorina”
Yritän
olla oma itseni opetustilanteissa, ja se auttaa opiskelijoiden aktivoinnissa.
En enää pidä pahana asiana, jos en tiedä jotain vastausta opiskelijan
kysymykseen – teen siitä opetuksellisen hetken toteamalla, että tutkijana en
tiedä vastausta kaikkeen, mutta olen oppinut, miten vastausta kyseiseen
kysymykseen voidaan etsiä tieteellisellä tavalla. Yritän oivalluttaa
opiskelijat itse ajattelemaan ja suhteuttamaan oppimaansa muihin konteksteihin.
Niiltä osin koen olevani ohjaava opettaja. Näen itseni tiedon ja keskustelun
moderaattorina. Annan oppimisen raamit, mutta ohjaan opiskelijoita sitomaan
uuden opitun asian aiempaan opittuun. Linjakkaan opetustyön perusteiden oppiminen
on tuonut omaan opetukselliseen viitekehykseeni paljon voimaa, ja se näkyy
siinä, että olen tietoisesti pyrkinyt keskittymään opiskelijoiden oppimiseen –
siihen, että he itse ymmärtävät opetettavan asian perustasolla, ennemmin kuin
siihen, että he muistavat asiantuntijatason nippelitietoa.
”Oivalluttaminen
on fokuksessa omassa opetustavassani”
Oivalluttaminen on fokuksessa omassa opetustavassani. Aloitan yleensä luennot tai harjoituskerrat lyhyellä kertauksella aiemmasta kerrasta, jonka jälkeen edetään uuteen asiaan. Havainnollistan monesti asioita kuvallisilla selityksillä tai taulukoilla. Muistutan opiskelijoita myös siitä, ettei ole yhtä ainoaa tapaa oppia, vaan jokaisella opiskelijalla on oma tyylinsä oppia – joidenkin muisti pelaa paremmin visuaalisilla vihjeillä, toisten kuuleman perusteella. Opiskelijan rooliin kuuluu olennaisena oppia kriittinen ja tieteellinen ajattelutapa. Kun peilaan omaa opetustapaani oppimisen teorioihin, huomaan opetustapani korreloivan vahvasti yksilön kasvua ja kokemuksen merkitystä korostaviin oppimisen teorioihin. Antamalla opetukselle raamit ja luottamalla siihen, että opiskelijat suoriutuvat tehtävästä, huomaan käytännön perustuvan humanistiseen ihmisnäkemykseen ja fenomenologiseen filosofiaan, jossa korostetaan opiskelijan itseohjautuvuutta ja sen kehittämistä. Transformatiivisen oppimisen teoria korreloi vahvasti minuun, mutta huomaan etten ole toistaiseksi juuri huomioinut opiskelijoiden kulttuuritaustaa tai aiempia opintoja. Kognitiivinen psykologia ohjaa jollain tasolla opetusta. Vaikka en itse aktiivisesti käytä termejä muistin rekonstruktiivisesta luonteesta tai säiliömuistista, huomaan soveltavani ja painottavani assimilaatio-akkomodaatio -ajatusmallia. Samassa mielessä myös konstruktivistisen oppimisen teorian metakognitio tulee esille: korostan opiskelijoille sitä, että heidän täytyy muistaa miten ajatella tieteellisesti ja kriittisesti. Yritän siis muokata heidän tietorakennettaan.
Vahvuuteni
yliopisto-opettajana ovat innovoinnissa. Olen ollut mukana esimerkiksi
kauppakorkeakoulun markkinoinnin opetuksen kehittämistyöryhmässä, ja olen
tehnyt konkreettisia toimia markkinoinnin, johtamisen, ja kansainvälisen
liiketoiminnan yksikön sisäisessä viestinnässä.
Pyrin
tekemään yhteyksiä opetuksen ja työelämän välillä mahdollisimman paljon: kursseillani
käy työelämävierailijoita ja joillain kursseilla opiskelijat saavat oikeilta
yrityksiltä kurssin teemoihin liittyviä ryhmätehtäviä. Tämä auttaa
opiskelijoita motivoitumaan ja sitomaan oppimaansa työelämän viitekehyksiin.
Pyrin
olemaan tasa-arvoinen ja reilu oppimisprosessin arvioija. Ilmoitan opiskelijoille
etukäteen, miten heidän kurssityönsä arvioidaan ja he voivat itse tarkistaa
pisteensä käyttämällä jakamaani arvostelutaulukkoa. Tämä myös edesauttaa
tasa-arvoisen arvostelun toteutumista. Kehittämistä minulla on vielä
vertaisarvioinnin suhteen: ryhmätöissä tulee monesti vastaan epäreilun
kontribuutiosuhteen ongelmia, joita voisi välttää vertaisarvioinnilla.
Koen,
että opettajina meillä on vastuu ei ainoastaan substanssin opettamisesta, vaan
siitä että opiskelijoista kasvaa ihmisiä, jotka ovat kykeneväisiä vastaamaan
työelämän ja yhteiskunnan haasteisiin. Siksi koen tärkeäksi myös opettajan oman
metakognition kehittämisen: on tärkeää, että opettaja itse ymmärtää miten oppii
parhaiten. Olen huomannut, että itselleni parhaiten toimii opitun tiedon
sitominen johonkin toiseen kontekstiin.
Kommentit
Lähetä kommentti